Usability

Bij het creëren van een product moet de producent rekening houden met de usability van zijn product, oftewel de gebruiksvriendelijkheid. Dit is een belangrijk aspect voor de consument, omdat dit een grote irritatiefactor kan zijn.

Ik denk bijvoorbeeld gelijk aan het beschermfolie om dvd’s. Dvd’s zijn tegenwoordig niet echt meer een product dat veel verkocht wordt, maar ik denk dat we het ons allemaal nog wel kunnen herinneren; je kocht een leuke dvd, deze was beschermd door een plastic laagje met nergens een duidelijke ‘hier openen’-aanwijzing. Gevolg was dat je met enorm geduld het plastic los moest peuteren óf zonder geduld en vervolgens het dvd-hoesje zelf beschadigen. Dit is dus een mooi voorbeeld van een product (of eigenlijk de verpakking van een product) dat niet gebruiksvriendelijk gemaakt is.

Vaak wordt de usablitiy van een product door de jaren geen verbeterd. Neem nou bijvoorbeeld het melkpak. Het begon als een onduidelijk kartonnen ding, zonder aansturing waar te openen, het gebeurde dan ook vaak dat deze pakken uitscheurden. Vervolgens kwam er een oplossing door de lijm aan 1 kant te vervangen en hiermee een ‘open’ kant te maken die makkelijker en netter openging.

En tegenwoordig hebben de meeste zuivelwerken een dop gemaakt in de verpakking! Hierdoor hoeft er helemaal niet meer gescheurd te worden, maar hoeft er alleen nog maar een dop afgedraaid te worden; een hele verbetering!

Ook een mooi voorbeeld vind ik bierflesjes. Buiten dat de ‘pop’-flesjes, de beugelflesjes, waarschijnlijk het meest geliefd zijn onder bierdrinkers, worden in winkels vooral de flesjes die met een flesopener geopend moeten worden, die met de kroonkurk, verkocht. De kroonkurk is makkelijk te verwijderen en iedereen weet hoe het werkt, dus je zou zeggen dat dit product erg gebruiksvriendelijk is. Toch is het nadeel dat niet iedere bierliefhebber een stoere man is die trucjes kan om die dop er zónder flesopener af te halen. Daarop werd de fles met draaidop bedacht, waardoor de gebruiksvriendelijkheid is vergroot (ook voor de niet-stoere man met handige trucjes).

Het mooie is dus dat usability ook met de jaren kan komen en het zo allemaal een beetje makkelijker maakt voor ons.

Door:Sterre-lotte Lemereis

Boek
Reynaert, I. & Dijkerman, D. (2012), Basisboek crossmedia concepting. Den Haag, Boom Lemma. [Tweede druk]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s