Speerpunten van Crossmedia – Usability, Relevantie en Cocreatie

Speerpunten van Crossmedia – Usability, Relevantie en Cocreatie

Met de usability van een crossmedia concept wordt de mate bedoelt waarin gebruikers in een bepaalde gebruikersomgeving een product kunnen gebruiken om hun doelen te bereiken (Reynaert & Dijkerman, 2012, p. 68).  Zo kan er worden gestreefd naar effectiviteit, efficiëntie en tevredenheid van de consumenten.

Veel producten worden door de jaren verbeterd om zo de gebruiksvriendelijkheid optimaal te maken. Niets is irritanter voor de consument als het openen van het product niet handig is of de manier waarop het product moet worden gebruikt. Als consument zijde wil je gemakkelijk en snel je product kunnen gebruiken zonder nare eigenaardigheid. Zoals het gebruik van een boek makkelijker wordt gemaakt doordat het een inhoudsopgave bevat en dus snel en gemakkelijk iets uit het boek kan worden gevonden. De speciale Facebook Messenger app die het makkelijker maakt om de chat te gebruiken. Zodat de consument niet eerst helemaal Facebook moet opstarten en de chat overzichtelijker is. Op televisie kan worden gezien welke programma’s er zullen volgen en welke nu bezig is. Dit zijn allemaal voorbeelden van het makkelijker maken van een product voor de consument.

Wanneer is iets relevant? Bevat het verhaal de juiste boodschap, op het juiste moment, via het juiste middel? Als het relevant is wekt het een emotie op bij het publiek en en onthoudt de consument de boodschap sneller. Waardoor dus als een commercial ergens op in speelt de consument dit sneller zou overnemen.

Als er meerdere mensen samenwerken of gezamenlijk zorgen voor nieuwe ideeën is er sprake van cocreatie. De consument wordt ingezet en krijgt hierdoor een rol in het creatieproces. Zoals bij lay’s chips, die een campagne hield waarbij de consument zelf een smaak mocht verzinnen waaruit uiteindelijk een product zou komen.

Boek

Reynaert, I. & Dijkerman, D. (2012), Basisboek crossmedia concepting. Den Haag, Boom Lemma. [Tweede druk]

Rowy Scheijbeler

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s