Trends, hypes & rages.

Trends, hypes & rages

Tegenwoordig zijn er veel verschillende trends, hypes en rages. Ze komen en ze gaan. Door de verandering in tijd, veranderen de behoeftes van mensen langzaam en zo ook nieuwe trends. Hypes zijn korte nieuwe aandachtspunten die bovenmatige aandacht krijgen die uit zijn gegroeid vanuit rages.  Het verschil zit dus vooral in het tijdsverloop. Trends houden jaren aan en zouden ook nog een lange tijd blijven. Hypes hebben een korte tijdsduur en de aantal mensen die eraan mee doen stijgt snel, maar is snel voorbij.

Het onderscheiden of iets een rage, hype of trend is erg lastig. Er kan pas met zekerheid gezegd worden of het een trend is als er achteraf naar wordt gekeken. Dan staat vast wat de tijdsduur is geweest en kan gezegd worden of het een hype of een trend was.

Trends kunnen worden onderscheiden door drie categorieën, Megatrends, Maxitrends en Microtrends.

Een Megatrend heeft de langste levensduur van de drie categorieën, 10 tot 30 jaar. Het zijn trends die zich bewegen op maatschappelijk niveau, ontwikkelingen in de maatschappij die langzaam opkomen. Enkele voorbeelden hiervan zijn: emancipatie, individualisering, urbanisatie en Global warming.

De Maxitrend is een consumententrend, die van invloed zijn voor een periode van 5 tot 10 jaar. Het is een trend die staat voor de behoeften van de consument, zoals: gezondheid, communicatie, comfort en bezuinigingen.

En de Microtrend, deze heeft een levensloop van 0 tot 5 jaar en is de kortst durende soort trend. De Maxitrend en Megatrend worden voorzien door een product dat staat voor de Microtrend. Het gaat om de populariteit van bepaalde diensten, acties, event of producten. Bijvoorbeeld: festivals, poker, groene stroom of sportschoenen.

Wat duidelijk een trend is van nu, puur natuur. Mensen willen bewust eten en denken meer aan hun gezondheid. Bewustwording van de consument heeft ervoor gezorgd dat de trends rondom gezonde levensstijl zijn ontstaan. De gezonde levensstijl blijft al meerdere jaren hangen en krijgt steeds meer toevoegingen. Het houdt vooral in vers, goed, gezond eten en sporten. Daardoor zijn onder anderen Superfoods ontstaan die ‘’supergezond’’ zijn voor je lichaam. Ook grote merken namen de levensstijl over zoals: Coca-Cola life, dat nog minder calorieën bevat en goed aansluit bij de gedachte van gezond voedsel.

Door de toename van overgewicht in welvarende landen is de hype uiteindelijk voortgevloeid tot een trend, het gezonde levensstijl idee is nu al een paar jaar gaande en is er nog steeds.  Wat voor soort trend gezonde levensstijl is kan nog niet met zekerheid worden vastgesteld. Maar wel dat het geen hype is. Gezond eten is erg belangrijk en zou ook altijd zo blijven, maar of de bewustwording van de consumenten hen bij blijft is nooit zeker.

Rowy Scheijbeler

Bronnen:

http://www.frankwatching.com/archive/2010/11/09/hype-of-trend/

https://www.nlbewustgezond.nl/gezonde-trends-2015/

http://conceptentrends2.blogspot.nl/2009/11/maar-als-eerst-willen-wij-jullie-even.html

https://cursussen.sharepoint.hu.nl/FCJ/97/CMD/propedeuse/JDE-CROSSM.1V-09/Studie%20Materiaal/artikelen/Artikel%20Van%20Trends%20naar%20Brands.pdf

http://memgroepje5.blogspot.nl/2009/03/theorie.html

http://www.fcsprint2.nl/opendir/DDrive_PsienM/informatie_over_trends.pdf

http://vistaproductions-inholland.blogspot.nl/p/groepsdeel-wat-is-een-trend.html

Plaats een reactie