Contentrelaties

In de vorige blogpost heb ik heb gehad over het verschil tussen een multimediaal, een crossmediaal en een transmediaal concept. Ook zijn er nog drie verschillende contentrelaties: iconische, indexicale en symbolische contentrelaties. Ik ga uitleggen wat deze relaties inhouden, aan de hand van een voorbeeld, en in welk concept ze gebruikt worden.

Welk contentrelatie hoort bij welk mediaal concept?

Iconische contentrelatie

Als verschillende media voor een groot deel hetzelfde verhaal vertellen, spreken we van een Iconische contentrelatie. Dit is dus vrijwel overeen met een Multimediaal concept. Een voorbeeld hiervan is Etos. Etos heeft zijn eigen reclamefolder waar de wekelijkse aanbiedingen te zien zijn en ook in een reclamefilmpje op tv worden de aanbiedingen getoond. Soms verschilt het welke producten het meest naar voren komen, maar toch is de inhoud vrijwel hetzelfde.

Indexicale contentrelatie

Een indexicale relatie houdt in dat er naar een ander media verwezen wordt. Dit komt vaak voor in een crossmediaal concept, waarbij een televisieprogramma bijvoorbeeld naar een app verwijst. Één tegen honderd is één van de vele programma’s die hier aan doen. Elke zondagavond is dit programma weer op tv en vaak wordt er even aandacht gegeven aan hun app. Met de app kan je niet echt meespelen met de aflevering, maar word je uitgedaagd om tegen anderen te spelen.

Symbolische contentrelatie

Bij een symbolische contentrelatie kan een product gekoppeld worden aan een gedachte of bekend persoon. Als diegene dan op tv komt, denk jij meteen aan de reclame van dat product. Kijk bijvoorbeeld naar de reclame van het kaasmerk MIlner. Hierin spelen Edwin van de Sar en zijn dochter, die bij hem scoort. In het filmpje wordt beweerd dat je goed in vorm blijft door de kaas met halfvolle melk van Milner te eten. Als je Edwin van de Sar dan een andere keer op tv voorbij ziet komen, moet je weer aan de reclame denken.

Welke contentrelatie werkt het beste?

Bronnen:

http://www.hallofawesomeness.nl/crossmedia-college-3-conceptontwikkeling/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Crossmedia#De_aard_van_crossmedia

Reader

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s