Iconische, Indexicale & Symbolische contentrelatie

In mijn vorige blogpost heb ik uitgelegd hoe en wat precies Crossmediaal, Transmediaal en Multimediaal is. Bij elk onderdeel hiervan heb ik gebruik gemaakt van een voorbeeld. In deze blog bespreken we het verschil (of overeenkomst) tussen Crossmediaal, Multimediaal en Transmediaal met de verschillende contentrelaties. De verschillende contentrelaties in deze blog zijn onder anderen; iconische, indexicale en tot slot symbolische relatie.

Iconische contentrelatie
Iconische contentrelatie past naar mijn mening het meeste bij Multimediaal. Dit komt voornamelijk omdat het veel overeenkomsten heeft met Multimediaal, wat eigenlijk zoveel betekende als (bijna) dezelfde informatie via verschillende soorten media beschikbaar is, hierbij maakt niet uit welke soort medium wordt ingezet om de boodschap te communiceren.

Een goed voorbeeld van een iconische relatie is de plaatselijke krant. In mijn geval is dat het AD (Algemeen Dagblad) van Utrecht. De krant bestaat zowel uit tastbare onderdelen als hardcopy onderdeel. Je kunt namelijk de krant thuis ontvangen en elke dag de krant lezen en doorheen bladeren. Maar er is ook een optie om de krant te downloaden op een device; computer, tablet & mobiel waarop je de krant kun lezen.

Carglass is ook een voorbeeld van iconische contentrelatie, Carglass maakt reclame via zowel Televisie, Radio en Print. Als je het deuntje al hoort van Carglass weet je vaak al waar de reclame over gaat en dat is namelijk het repareren en/of vervangen van autoglas.

Indexicale contentrelatie
Bij een indexicale relatie draait de onderlinge band tussen de verschillende media om verwijzingen. Het ene medium wordt ingezet om te verwijzen naar het andere. Je ziet deze relatie bij bijna alle soorten crossmedia concepten: Pushed (Heb je de uitzending gemist? Bekijk hem nu terug op Uitzendinggemist.), Extra’s (Ga naar de website/app voor meer informatie.) en Experience (Pak je mobiel en speel live mee met de serie!).

Voorbeeld hiervan is een de QR-code van Adidas die bij één van hun winkels een groot scherm voor de ramen hangen waar de webshop van Adidas te bekijken is. Je kan op het scherm met modellen spelen, Adidas maakt gebruik van touchscreen beeldschermen om dit voor elkaar te krijgen. Op een gegeven moment komt er een QR-code in beeld te staan waardoor de gebruikers die kunnen scannen en via hun mobiel/tablet ook de modellen kunnen besturen. Hierbij zorgt Adidas er gelijk voor dat de gebruikers in de webshop terecht komen voor eventuele extra verkoop van producten.

De show 24Kitchen die gepresenteerd word door Rudolph’s Bakery, Rudolph maakt elke keer verschillende lekkernijen bakt/kookt. Door alles wat sneller en vlugger te presenteren dan het in werkelijkheid gaat gaan de bezoekers die het niet bij kunnen houden of de bezoekers die het recept later willen uitproberen naar de website toe. Hierdoor zorg je ervoor dat de bezoekers naar de website gelokt worden om vervolgens te zoeken naar het product wat Rudolph heeft gepresenteerd. Omdat de bezoeker op de website rond kijkt vind de bezoeker vaak ook andere lekkernijen en bewaren ze die. Mensen zijn sneller geneigd om het programma nog een keer te bekijken en het vervolgens weer opnieuw op te zoeken op de website. Een slachtoffer is bijvoorbeeld mijn broertje die de serie regelmatig kijkt en met mijn moeder de nieuwe creaties van Rudolph uitprobeert.

Symbolische contentrelatie
Bij een symbolische contentrelatie is een merk dat niet alleen een verwijzing geeft, maar ook een bepaald gevoel doet opwekken. Het Symbolisch content staat weer in verband het met transmediale concept. Transmediaal is conceptvorm waarbij de kanalen onafhankelijk van elkaar werken waardoor ze elkaar niet nodig hebben om de boodschap over te brengen. Elk medium vertelt een eigen verhaal of gedeelte van het verhaal.

Een goed voorbeeld hiervan is Nespresso, ze maken gebruik van een bekend persoon (George Clooney) met een luxe achtergrond (villa) of een mooie strand op de achtergrond. Daarbij voegen ze nog een paar goed uitzienden personen en tot slot de vrouw die iets van George wilt hebben.

George Clooney is de gene die altijd de mooie Nespresso’s cups wil drinken maar dan komt er vervolgens een vrouw lang die ook graag de zelfde smaak wilt hebben. Nespresso geeft je het gevoel van luxe, ontspanning, passie, genot, relaxen en erbij horen. Dit zelfde luxe koffie gevoel krijg je met Starbucks.

Vooral bij voedingsproducten is het gemakkelijk om iets symbolisch achter te laten. Kleine voorbeelden hiervan zijn: Subway (Eet altijd fresh en gezond), Starbucks (de lekkerste en luxste koffie die er is op de wereld), Maggi (lekker gemakkelijk en snel eten op tafel, zakje erbij en klaar).

Een ander voorbeeld is het kledingmerk G-Star RAW. G-Star verkoopt onder anderen broeken, T-shirts, truien, jassen/jacks, schoenen, accessoires en nog meer producten. Het verschil met de andere merken is vooral de naam en de bekendheid. G-Star is erg prijzig waardoor het meer gezien word als een luxe. G-Star geeft het beeld van luxe en status (rijkdom) weer. Daarom is het een Symbolisch relatie, het staat symbool dat G-Star uitstraalt is daarom: luxe.

Welke contentrelatie zou jij toepassen om jezelf of product te promoten?

Lars de Jonge

Geraadpleegde bronnen:
De reader van HU
Basisboek crossmedia concepting

Website bronnen:
Indexicale – Video
Content relatie – Indexicale
Content relatie – Symbolisch
Content relatie – Symbolisch

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s