Crossmediale, multimediale en transmediale concepten.

Crossmediale concepten zie je tegenwoordig steeds vaker. Crossmedia is eigenlijk een vorm van marketingcommunicatie. Over het algemeen wordt ermee bedoeld dat een merk of bedrijf zijn of haar boodschap/product verspreid via verschillende media-uitingen. Een goed voorbeeld is een televisieprogramma dat verwijst naar een website waar de gebruiker kan reageren op het programma. Door deze verwijzing wendt de gebruiker twee verschillende media aan (internet en tv) om het hele concept te kunnen beleven. Dit concept noemen we een crossmediaal concept. Bij een transmediaal project vullen de verschillende media elkaar inhoudelijk aan. Bij multimediale concepten worden meerdere media uitingen in gezet voor de zelfde boodschap.CrossMedia.fw_

In deze blogpost gaan we het inhoudelijk hebben over 3 verschillende crossmediale concepten. Een van de concepten is van 3fm serious request. Zij communiceren natuurlijk met hun publiek via de Radio, maar ook via de tv zijn ze te volgen. Ze komen op het journaal en hebben een eigen tv-kanaal. Je kunt de 3fm applicatie downloaden en daar ook geld doneren. Bij het ene media-platform kun je manieren bedenken om geld in te zamelen. Ze zijn dus multimediaal (ze zetten meerdere media in om hun boodschap te verspreiden)

3FMSR14-Publiekslogo-Wij-Steunen

Vtwonen is ook een goed voorbeeld van een crossmediaal concept. Zij hebben hun eigen tijdschrift om hun producten te laten zien. Daarbij staan ook al alle prijzen van de meubels zodat de kopers al een indicatie krijgen. Op de website kun je de meubels weer zien en bestellen. In de applicatie kun je inspiratie op doen voor je eigen huis. Ze communiceren dus verschillende berichten via: Televisie, een applicatie, een tijdschrift en een website. Ze zijn dus crossmediaal, multimediaal en transmediaal omdat ze verschillende, en dezelfde boodschappen verspreiden via meerdere media. Het derde concept komt van een kleding keten, namelijk H&M. Zij communiceren via een website, een applicatie, televisie en hun eigen catalogus. Ze vertellen niet overal het zelfde verhaal. De catalogus is puur het laten zien van hun product zonder enge sfeer. In hun applicatie daar in tegen kun je lid worden van een speciale club om kortingen te ontvangen. Op televisie wordt hun nieuwste collectie getoond in een bepaalde sfeer. Ze gebruiken dus verschillende media voor meerdere uitingen.

H&M

We weten nu dus al een stuk meer van crossmediale concepten en wat voor merken/of bedrijven dar gebruik van maken. Maar wat vind jij? Zijn concepten die crossmedia gebruiken altijd beter dan de concepten die geen crossmedia gebruiken?

Bron:

summerparty2015.nl 

unlimitedbeautyforyou.blogspot.com 

saskiabeeldman.nl 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s