Relaties? Wat voor een relaties?

In de vorige blogpost heb ik verteld wat transmediaal, crossmediaal en multimediaal is. Deze blogpost is een aanvulling daarop en dit keer ga ik bespreken wat de verschillende crossmediale concentrelaties zijn. Je hebt namelijk bijvoorbeeld de symbolische relatie, deze conceptvorm wordt gebruikt als het bij de klant een bepaalde sfeer moet oproepen. Bij iconische relaties is de concent eigenlijk altijd het zelfde. De meeste crossmediale concepten zijn iconisch van aard. En bij de Indexicale relatie: Deze relatie is verwijzend van aard.

Iconische relatie

Er wordt gesproken over iconische relatie wanneer content over verschillende kanalen een grote gelijkenis vertoont. De meeste crossmediale concepten zijn iconisch van aard. Een goed voorbeeld hiervan is de Kruidvat. Zij maken reclame voor hun producten via de tv, maar je kunt ze ook allemaal bekijken op de website. En daarnaast hebben ze ook nog een folder waar je het allemaal nog eens rustig na kan lezen. Eigenlijk komt het begrip iconische relatie dus vrij veel overeen met het begrip multimedia, wat eigenlijk zoveel betekende als (bijna) dezelfde informatie via verschillende soorten media.

Indexicale relatie
Een indexicale relatie is verwijzend naar iets anders.Bijvoorbeeld: Albert Heijn. Zij maken gebruik van de zelfscanners in de winkels. Je hebt ze niet perse nodig, maar ze maken het voor de gebruiker wel gemakkelijker. Op de website van Albert Heijn wordt vaak verwezen naar de appie app, het youtube kanaal (waar alle recepten met een video worden beschreven) en naar het online boodschappen doen, zodat je boodschappen thuis worden afgeleverd. Op deze manier genereert Albert Heijn meer inkomsten. Ook houden ze zo bij wat de klant nou precies allemaal koopt. Dit is een indexicale relatie, omdat er direct doorverwezen wordt via de website naar de app, of youtube kanaal waarop relevante informatie voor de consument staat. Een Indexicale relatie hangt dus samen met een crossmediale conceptvorm.

Symbolische relatie
Een symbolische relatie is eigenlijk meer een gevoel dan een daadwerkelijke link tussen verschillende soorten media. Dit is een beetje een vaag begrip, maar eigenlijk heel begrijpelijk. Eigenlijk betekend het dat je een bepaald gevoel geeft als je aan dat merk of product denkt. Zo heb bijvoorbeeld Het Oranje Fonds van het koningshuis. Zij werken samen met allerlei verschillende goede doelen. Als je dat doel voorbij ziet komen dan kun je niets anders denken dan iets goeds. Je ziet bij hun altijd lachende mensen of kinderen die geholpen worden door Koning Willem Alexander of Koningin Maxima.

Ik heb aan de hand van drie voorbeelden uitgelegd wat het verschil tussen de drie contentrelaties is. Waarschijnlijk zitten er tussen de drie verschillende mediavormen en de drie contentrelaties een hoop overeenkomsten. Ik heb er hiervan al een beschreven. Welke van deze conceptvormen zijn overlappen elkaar nou eigenlijk het meest?

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Crossmedia

http://www.hallofawesomeness.nl/crossmedia-college-3-conceptontwikkeling/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s