Crossmedia, Transmedia & Multimedia! Wat zijn de verschillen?

Bij communicatie gaat het over het overbrengen van een boodschap, het vertellen van een verhaal. Vroeger, was dat een redelijk overzichtelijk gebeuren. Er was radio, televisie, gedrukte media en daar hield het eigenlijk wel mee op.

Inmiddels leven we in het tijdperk dat we niet meer kunnen ontsnappen aan media. Overal komen we crossmedia, transmedia en multimedia tegen. Op straat wordt je via posters en QR code’s verwezen naar de website van een evenement, in de krant wordt een app gepromoot en op de radio hoor je ’s avonds dezelfde reclame als de dag ervoor op tv. Maar wat is nou precies het verschil tussen deze begrippen?

In de volgende alinea’s wordt ieder begrip individueel behandeld, om zo een duidelijk beeld te schetsen over de verschillende soorten media.

Crossmedia: We spreken van crossmedia wanneer een bericht of verhaal via meerdere platformen wordt verspreid, waarbij de verschillende bronnen elkaar aanvullen. In het verleden werd content vooral via de tv, radio en gedrukte media doorgegeven, tegenwoordig is het medialandschap meer divers, onder andere door de opkomst van het mobiele netwerk en het internet.

Het wordt steeds gebruikelijker dat content wordt doorgegeven via verschillende kanalen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om bij het programma ‘The voice of Holland’ je stem uit te brengen via SMS of allerlei informatie te vinden op de website.

Het voornamelijk doel van crossmedia is het bereiken van een groter publiek en het publiek beter vast te houden door meer interactiviteit te bieden.

Transmedia: Bij een transmediaal concept vertelt ieder medium een eigen verhaal. Elk medium kent een eigen verhaallijn, maar de context blijft hetzelfde. Een duidelijk voorbeeld van een transmediaal concept is de populaire reeks van ‘Harry Potter’: er zijn films, boeken, pretparken, kostuums, games en nog veel meer. De game kan een ander verhaal vertellen als het boek, maar de context zal hetzelfde blijven; een magische wereld, Harry potter is er in aanwezig, en zo ook Voldemort en Zweinstein.

Multimedia: Er wordt gesproken over multimediaal wanneer hetzelfde verhaal of boodschap over verschillende media worden verspreid. Het is exact hetzelfde verhaal of boodschap, misschien alleen iets aangepast voor het medium. De razendpopulaire serie ‘Goede tijden, slechte tijden’ die je op tv kunt zien maar ook als DVD-box kunt kopen is een duidelijk voorbeeld van multimedia. Ook een tv commercial die ook als radio commercial wordt gebruikt is ook een simpel voorbeeld van multimedialiteit.

We zien dus dat er verschillen zijn tussen Crossmedia, Transmedia en Multimedia. Wat zijn de verschillen? Bij crossmedia wordt een bericht verspreidt door verschillende kanalen waarbij deze kanalen de tekortkomingen van een ander kanaal tegemoet komen. Bij transmedia vertellen verschillende media een verhaal en bij multimedia wordt een eenzelfde verhaal verspreidt door verschillende kanalen.

Belangrijk om te weten is dat een concept vaak niet puur Crossmediaal, transmediaal of multimediaal is. Vaak ontstaat er een mix tussen deze verschillende soorten.

Mitch Versluis

Bronvermelding;
Crossmedia – Wikipedia

Verschillen Transmedia, Crossmedia en multimedia

Conceptvormen

Theory Crossmedia; Reader 1.2

Basisboek crossmedia concepting – Indira Reynaert en Daphne Dijkerman

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s