Crossmedia, Transmedia en Multimedia

In de huidige maatschappij is media een onmisbaar begrip geworden. Vrijwel iedereen komt in aanraking met media. Bedrijven maken gebruik van de media om hun doelgroepen te bereiken en te stimuleren. Zonder dat wij het door hebben, worden wij meegezogen in dit proces. Onbewust worden we geprikkeld om producten te kopen of gebruik te maken van diensten. Elk bedrijf doet dit op zijn eigen manier. In deze blog onderscheiden we drie van deze manieren, namelijk multimediaal, crossmediaal en transmediaal. Wat betekenen deze begrippen?

In de volgende drie alinea’s geef ik per manier een uitleg en een bijpassend concept.

Multimediaal betekend: dezelfde content doormiddel van diverse kanalen aan ons tonen. Hierbij moet je denken aan het verspreiden van berichten op digitale wijze via radio, tv en mail, maar een bericht kan ook op niet-digitale wijze verspreid worden door bijvoorbeeld een poster. Een voorbeeld van een multimediaal concept is ‘Harry Potter’. Harry Potter is een film, maar er zijn ook boeken en apps van Harry Poter. Dit zijn dus drie aparte media die verder geen toevoeging op elkaar hebben, maar wel beschikken over hetzelfde verhaal. Soms zijn er wat dingen weg gelaten die minder belangrijk zijn, maar het verhaal blijft ongeveer hetzelfde.

Crossmediaal betekend: hetzelfde bericht over meerdere media verspreiden en dat deze media elkaars tekortkomingen aanvullen. Dit verschilt dus van het begrip multimediaal, waarbij de media apart van elkaar werken. Een voorbeeld is  televisieprogramma dat verwijst naar een website waar de gebruiker kan reageren op het programma. Door deze verwijzing worden er in dit voorbeeld twee media gebruikt om het bericht beter te kunnen beleven. Een voorbeeld van een crossmediaal concept is het programma ‘Wie is de Mol?’. Dit is een tv programma met een second screen, hiermee kan je mee doen met het spel. Zo creëren ze een betere beleving bij de mensen thuis, zij kunnen nu meedenken en dit vult het beeld op tv aan. Op de website kan men informatie vinden over de kandidaten en zo raken zij erg betrokken bij het spel. Mensen gaan complottheorieën bedenken, mensen maken forums aan om samen met andere het hele gebeuren rond ‘Wie is de Mol?’ te beleven.

Hoewel transmedia en crossmedia op het eerste gezicht veel gemeen lijken te hebben, is het belangrijk te beseffen dat transmedia en crossmedia niet hetzelfde zijn. Net als crossmedia gebruikt transmedia ook meerdere kanalen om een bericht te verspreiden, maar bij een crossmediaal verhaal wordt exact hetzelfde verhaal verteld via de verschillende kanalen. Bij een transmediaal verhaal daarentegen, vertelt elk verhaal zijn eigen deel van het verhaal. Met transmediaal bedoelen we dus dat elk medium hetzelfde verhaal verteld, maar door middel van andere media (die hetzelfde vertellen) kun je jouw beleving nog beter maken. Een voorbeeld van een transmediaal concept is een film/serie waar later een game van gemaakt wordt. Je kunt ervoor kiezen om alleen de film te kijken, maar je kunt ook de keuze maken om over te stappen op de game voor een nieuwe beleving en een soort vervolg op de film. Indiana Jones is hier een goed voorbeeld van. Indiana Jones bestond vroeger alleen uit films en series, later zijn hier games van gemaakt. In de game kom je andere dingen te weten dan in de film. Maar op het moment dat je de game niet gespeeld hebt, en de film wel gekeken hebt, mis je niks. Het verhaal is dus op ieder platform compleet.

Zo zie je maar dat er dus wel degelijk verschillen tussen deze begrippen zijn, maar wat is de beste conceptvorm? Hoe worden de manieren van verspreiden gebruikt bij een strategie van een bedrijf? Maakt dat tegenwoordig veel uit voor het een bedrijf?

Dominique van den Broek

Bronnen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Crossmedia

https://sannebrand.wordpress.com/2009/09/23/crossmediaal-of-transmediaal/

http://www.rtlnieuws.nl/editienl/wie-de-mol-online-nog-leuker

https://theoriecrossmedia1304.wordpress.com/page/19/

http://web.avrotros.nl/wieisdemol/

http://www.frankwatching.com/archive/2012/07/16/transmedia-storytelling-de-ontvanger-als-onderdeel-van-het-verhaal/

https://crossm201415d07.wordpress.com/2014/09/15/blogpost-1-crossmediaal-multimediaal-en-transmediaal/

Basisboek crossmedia concepting – Indira Reynaert en Daphne Dijkerman

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s